Kwaliteit
Beleidsverklaring laboratoriumkwaliteit
|
Onze visie en missieAls ziekenhuislaboratorium met meerdere vestigingen voeren wij alle klinisch-biologische analyses uit die door onze voorschrijvers voor hun patiënten worden gevraagd, hetzij rechtstreeks bij ons op onze apparatuur, hetzij via competente laboratoria in onderaanneming. Onze visie is om een speler in de gezondheidszorg te zijn die de levenskwaliteit van mensen kan verbeteren door het leveren van resultaten van medische analyses in de context van screening, bioclinische diagnose en therapeutische monitoring. Het is onze missie om rekening te houden met de behoeften van voorschrijvers en het welzijn van patiënten, en om te voldoen aan normatieve, technische en wettelijke vereisten. Het is door een antwoord dat aan de behoeften is aangepast en door de voortdurende zoektocht naar tevredenheid van de belanghebbenden dat het laboratorium vertrouwen wil ontwikkelen en zo een bevoorrechte professionele gezondheidszorgpartner wil worden. |
Onze menselijke en professionele waardenRespect voor de patiënt en de voorschrijverWij streven ernaar om zo adequaat mogelijk in te spelen op de behoeften en verwachtingen van patiënten en voorschrijvende artsen, zowel op menselijk vlak door aandachtig en gedetailleerd te luisteren als op technisch vlak door de implementatie van processen die voldoen aan de normen opgelegd in de klinische biologiesector. Omdat we het belang van communicatie begrijpen als het gaat om de gezondheid van mensen, proberen we ervoor te zorgen dat de verstrekte informatie duidelijk, begrijpelijk en relevant is om bij te dragen aan goede patiëntenzorg. Om de rechten van de patiënt te respecteren, verbinden wij ons ertoe het medisch beroepsgeheim te respecteren door de vertrouwelijkheid en bescherming van medische gegevens te waarborgen, en de regelgeving met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens in het algemeen en medische gegevens in het bijzonder toe te passen. Door aandachtig te luisteren willen we op de behoeften van alle geïnteresseerde partijen anticiperen. |
KwaliteitseisenWe implementeren processen die goede praktijken, wettelijke vereisten en huidige normen respecteren. De technieken komen voort uit de nieuwste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. Door middel van regelmatige evaluaties worden procedures geoptimaliseerd om te streven naar continue verbetering. |
ProfessionaliteitOns laboratorium vertrouwt op de vaardigheden van professionele medewerkers die goede werkpraktijken toepassen en die hun vaardigheden behouden om zo goed mogelijk aan de behoeften te voldoen. |
TeamgeestOm de continuïteit van onze dienstverlening te garanderen en een efficiënt operationeel niveau te behouden, is teamspirit een essentieel element. Het vergemakkelijkt de interne communicatie en zorgt voor een vriendelijkere werksfeer om ons gemeenschappelijke doel te bereiken: de kwaliteit van de medische diagnose. |
De ontwikkeling van elkDe waarde van elke medewerker wordt erkend want het vermogen om een medische diagnose van hoge kwaliteit te leveren vereist dat elke activiteit in zijn geheel op professionele wijze wordt uitgevoerd. Wij streven ernaar dat iedereen geïnteresseerd is en deelneemt aan het laboratoriumleven, opleidingen kan volgen en ontwikkelingsmogelijkheden heeft binnen de groep. |
Hoe het te laten gebeuren?We luisteren voortdurend naar de behoeften van patiënten en voorschrijvende artsen en passen onze processen aan om zo goed mogelijk te reageren op normatieve, technische en wettelijke vereisten. We monitoren en definiëren nieuwe individuele en algemene doelstellingen in het kader van opleidingsplannen die regelmatig worden aangepast. We respecteren de morele waarden van de ziekenhuisinstellingen waarmee we samenwerken en van onze partners buiten het ziekenhuis. De laboratoriumdirecteur bepaalt de opportuniteiten en de bedreigingen voor het laboratorium. Ook worden periodiek de sterke en zwakke punten eigen aan de organisatie geëvalueerd. Vervolgens worden de meest geschikte strategieën vastgesteld. |
Onze permanente doelstellingen: doelstellingen van het kwaliteitssysteem• Zorgen voor een prettige en efficiënte ontvangst in onze prikcentra; empathie tonen tegenover patiënten die bij ons langskomen en hun privacy respecteren; en de bemonsteringsomstandigheden controleren. • Voldoen aan de ziekenhuisvereisten door permanente beschikbaarheid van professionals. • Betrouwbare medische resultaten garanderen en deadlines voor het leveren van resultaten respecteren. • Kwaliteit van de resultaten van onze analyses waarborgen door onze interne kwaliteitscontroles na te kijken en door deelneming aan regelmatige externe kwaliteitsbeoordelingen. • Zich houden op de hoogte van de laatste technische vooruitgang en de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zodat we deze kunnen toepassen als ze de kwaliteit van onze diensten of onze analytische activiteiten verhogen, en dit door de bevordering van permanente opleiding (seminaries, trainingen, diverse wetenschappelijke activiteiten). • Zorgen voor en toezicht houden op het beheer en de efficiëntie van processen, ontwikkelen van de werking van het laboratorium door de organisatiestructuur aan te passen en wetenschappelijk erkende technologieën te introduceren, en de praktijken die op verschillende locaties worden gevolgd standaardiseren. • De interne communicatie verbeteren door regelmatig vergaderingen binnen het laboratorium en zijn afdelingen te organiseren. • De externe communicatie verbeteren door deel te nemen aan afdelingsvergaderingen binnen ziekenhuisstructuren. • De teamgeest verbeteren tussen alle medewerkers en de samenwerking met de kwaliteitseenheid ondersteunen. • De expertise van het personeel binnen elke afdeling vergroten met behoud van een optimale veelzijdigheid. • Zorgen voor een passende indeling van de gebouwen om comfort, vermindering van risico's, bescherming van patiënten en werknemers, en toegang voor mensen met beperkte mobiliteit te combineren. • Alle passende preventiemiddelen implementeren om de veiligheid en het welzijn op het werk te garanderen. • Systematisch gebruik maken van de resultaten van de analyse van opnames van opmerkingen van onze interne en externe partners om een proces van permanente verbetering te genereren. • Non-conformiteiten identificeren en de noodzakelijke middelen implementeren om deze niet alleen op ad hoc basis maar ook op structurele basis op te lossen. • Periodiek tevredenheidsonderzoeken uitvoeren bij onze patiënten en onze voorschrijvers. • Onze prestatie-indicatoren verbeteren en aanpassen. • De vertrouwelijkheid van de resultaten respecteren door de implementatie van organisatorische en technische maatregelen in overeenstemming met de AVG. • Alle processen en activiteiten regelen volgens het ISO 15189 raamwerk en indien nodig andere standaarden inzetten die de kwaliteit van het laboratorium aantoont. |
Dit beleid wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd, tenzij er sprake is van een belangrijke wijziging in het management. Vanaf 4 juni 2024
Administratief en financieel directeur Laboratoriumdirecteur |